Podzielność uwagi, a robienie wielu rzeczy na raz.

Cześć 🙂

Dziś troszkę o podzielności uwagi.
Czy da się robić wiele rzeczy na raz ?
Jeśli tak to co się z tym wiąże ?

Kiedyś przez dłuższy okres czasu (2-3 lata) próbowałem nauczyć siebie „wielozadaniowości”, czyli wykonywania wielu zadań na raz. Niestety, rzeczy które robiłem jednocześnie nie dawały takiego wyniku jakbym chciał. Np. prasowałem ciuchy jednocześnie rozmawiając przez telefon i w między czasie pakowałem się na zajęcia. Wszystko kończyło się albo niedokładnie wyprasowaną bluzą, bądź brakiem jakiejś książki w plecaku. Doszedłem do wniosku, że nasza uwaga jest ograniczona.

Wyobraźcie sobie, że mamy do użycia 100% naszego skupienia. Będziemy wykonywać 2 czynności jednocześnie. Rozważmy ten przykład :

Robienie obiadu i kłótnia przez telefon.
Wybrałem te czynności ze względu na podobne zapotrzebowanie skupienia. Gdy chcemy z kłótni wyjść górą i ugotować coś smacznego nasza koncentracja wygląda mniej więcej tak :
Bez tytułu
Warto pamiętać, że czynności te zmieniają swoje zapotrzebowanie w czasie. Tj. robienie obiadu możemy na chwilę zatrzymać, żeby przekonać rozmówcę do naszej racji . Wtedy wykres może wyglądać tak :
Bez tytułu
Niestety w naszym, życiu ciężko podzielić uwagę tylko na 2 rzeczy. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze dużo innych czynników (zaczynając od tykającego zegarka na ścianie kończąc na szumie samochodów za oknem ).pobrane (2)
Po tym wszystkim nie do końca wiem o czym była kłótnia, a schabowego miałem trochę przypalonego 🙂
Dlaczego o tym piszę ? Bo chcę was nauczyć wykorzystywania skupienia.
Czym więcej poświęcimy czemuś uwagi tym lepiej nam to wyjdzie. Gdy poświęcimy 100% na naukę wtedy będziemy bardzo szybko przyswajać wiedzę.
Lecz czasem warto jest zrobić coś trochę gorzej by zaoszczędzić potrzebny nam czas.

Dlatego zanim coś zrobicie zastanówcie się ile potrzebujecie na to uwagi 🙂

Skomentuj

