Student IT na rynku pracy.

 

DSC_0039

Cześć, to znowu ja ;-).
Po dłuższej przerwie wróciłem do blogowania.
Dziś przedstawię wam moje uwagi odnośnie możliwości zarabiania pieniędzy przez studentów.

Zacznę od zleceń.
Jeżeli jest się studentem, który coś potrafi np. pisać strony internetowe czy aplikacje na androida to można poszukać ogłoszeń w sieci. Kurde, fajnie. Pracujesz, kiedy potrzebujesz pieniędzy i do tego zazwyczaj wszystko robisz z domu. Żyć nie umierać. Tak myślałem na początku 😀 Potem zderzyłem się z realiami.  Zleceń wcale nie jest tak dużo, a konkurencja jest ogromna. Istnieje wiele stron internetowych, na których można ich szukać np. Freelancer.com.  Każdy znajdzie tam coś dla siebie, ale bardzo ciężko jest się tam wybić. Wszystko spowodowane jest dużą konkurencja (ludzie z Indii robią strony za grosze).  Nie mówię, że się nie da – ja nie miałem szczęścia w wygrywaniu zgłoszeń. Za to polecam przyjmowanie zleceń lokalnych, których niestety nie ma za dużo.

Praca w IT.
Ostatnio byłem na evencie, który nazywa się Rabbit. Wydarzenie to zostało zorganizowane przez moją uczelnie – ZUT, w skład którego wchodziły „targi pracy”. Występowały tam głównie firmy Szczecińskie, ale nie tylko. Jako osoba studiująca dziennie szukałem pracy na wakacje. Chciałem zatrudnić się, jako junior frontend developer lub junior C# programmer. Byłbym zadowolony gdyby zaoferowali mi 3 tys. zł netto na miesiąc. Sprawdziłem ile zarabia za granicą osoba pisząca strony internetowe z moimi umiejętnościami i na prawdę 3 tys. zł to nie jest dużo. Dodam, że spotkałem się z firmą dla której i ta kwota była wygórowana. Także nie polecam w Polsce zajmować się tymi technologiami (php, js, HTML, CSS, SQL + frameworki), bo o wiele więcej możemy zarobić jako programiści Javy czy C#. Ciężko jest znaleźć pracę na wakacje w IT.  Większość firm szuka osób na stałe.  W czym się specjalizować, by nie mieć problemu ze znalezieniem pracy?  Na pewno programowanie, osobiście polecam 2 wcześniej wspomniane języki. Kto zna się na Unity też zarobi. C/C++ też, ale tylko poziom zaawansowany.  Warto pomyśleć nad studiowaniem zaocznym i pracy na stałe. Będzie nam o wiele łatwiej znaleźć ofertę.

Praktyki/staż
Jak wybrać dobrą praktykę lub staż? To bardzo proste. Wystarczy trochę orientować się na rynku pracy. Dla mnie dobrym miejscem na rozeznanie był Rabbit o których już wcześniej wspomniałem. Poza tym warto brać udział w różnego rodzaju wydarzeniach takich jak np. w Szczecinie: Arena Młodych, czy NetCamp. Dzięki temu mamy pojęcie o tym co się wokół nas dzieje i gdzie możemy spróbować swoich sił. Zasadnicza różnica pomiędzy praktyką, a stażem to wynagrodzenie ($). Jeżeli chcemy się czegoś nauczyć i zaliczyć praktyki na naszej uczelni to nie musimy się zbytnio wysilać. Znajdziemy dużo takich ofert. Wystarczy chcieć ich szukać.  Ale w grę wchodzą również inne ciekawe opcje. Jak na przykład płaty staż wakacyjny. Bardzo fajnie brzmi. Niestety, wynagrodzenie nie jest już takie kolorowe. Na Rabbicie znalazłem 2 oferty dla front developerów, jedna z wynagrodzeniem miesięcznym 800 zł, a druga 1600 zł. Pomyślałem – ale super, będę się uczył i jeszcze do tego coś zarobię. Ale po dłuższym zastanowieniu doszedłem do wniosku, że wszystko to trwałoby całe wakacje i że jestem studentem dla którego każdy grosz się liczy, więc chyba lepiej pójdę pracować „na kebabie” za 3,200 zł. Należy jednak pamiętać, że często po odbyciu takiego kursu dostaje się propozycję pracy.

 

Swój biznes
„Te Maniek, dawaj zrobimy se start-up i zostaniemy milionerami”

Nie będę się tutaj za dużo rozpisywał, bo jest to temat rzeka. Po krótce. Możemy rozpocząć własną działalność, napisać drugiego Snapchat’a  i być bogaczami. Nie jest tak łatwo. Trzeba być wytrwałym, mieć znajomości, umiejętności i potrafić to wszystko sprzedać (w dzisiejszych czasach kasa nie jest już do tego potrzebna). Chciałbym w tym miejscu wspomnieć o 2 rzeczach, które wspierają własny interes :

  1. Technopark Pomerania – firma ta oferuje płatną przestrzeń, która może być Twoim biurem.
  2. Inkubator – za 250 zł miesięcznie zostaje udostępniona wam osobowość prawna fundacji AIP. W skrócie – nie musicie płacić ZUSu, a prowadzicie swoją „działalność gospodarczą”.

 

Konkludując powyższą dywagację (kiedyś nauczyłem się tych słów do matury), istnieje dużo możliwości zarobku przez studenta. Wystarczy tylko spojrzeć na swoją sytuację i przeanalizować to, co się najbardziej opłaca. Ale przede wszystkim potrzebne są chęci!

Skomentuj

