Xamarin tutorial #1 Wstęp.

Cześć,#1_1XamarinBook

na początku mojego studiowania uczęszczałem na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne prowadzone przez grupę .net na mojej uczelni. Na pewnym wykładzie o Xamarin’ie (czyt. zamarinie) dostałem książkę za udzielenie poprawnej odpowiedzi na pytanie prowadzącego (było to w stylu: Dlaczego Xamarin jest fajny – odpowiedziałem, bo jest natywny). Po co piszę tutaj jakąś historię ? Ostatnio wpadłem na pomysł, że dokładnie przestudiuję tę książkę, bo chcę napisać pewną aplikację. Jest ona napisana w fachowym, programistycznym języku angielskim
i ma ponad 400 stron. „O kurde” – pomyślałem. Chyba lepiej będzie znaleźć jakiś polski tutorial i się z niego szybciej nauczyć. Ale po pierwsze jest to względnie świeża technologia (ostatnio wykupiona przez Microsoft) i jeszcze nie ma super poradników w naszym ojczystym języku. A po drugie stwierdziłem, że znajomość technicznego angielskiego dla przyszłego programisty  zaowocuje. Więc postanowiłem, że napiszę swój własny Xamarinowy tutorial opierając się o książkę, którą dostałem 🙂

Jest to starsze wydanie i kończące się na 16 rozdziałach. Cały podręcznik możecie pobrać za darmo stąd :Xamarin Site lub z ebooków MS’u (tam będzie więcej niż 16 rozdziałów).

Czym jest Xamarin ?

Xamarin jest to technologia, która umożliwia nam pisanie aplikacji mobilnych w języku C# na 3 platformy na raz – iOS, Adroid oraz Windows Phone. Rozwiązuje ona 4 problemy :

  1. Różne paradygmaty interfejsów użytkownika – ustalona jest jedna, ścisła konwencja graficznej prezentacji danych na ekranie i interakcji przez dotyk. Jeśli chcielibyśmy pisać w każdej z platform osobno tę samą aplikację, musielibyśmy znać każde GUI z osobna, a tak wystarczy że znamy jedno.
  2. Różne środowiska programistyczne – pisząc w Xamarinie mamy do wyboru 2 środowiska dzięki którym możemy pisać na każdą platformę. Jest to Xamarin Studio oraz Visual Studio (w tym tutorialu będziemy używać VS).
  3. Różne interfejsy programowania – od razu na przykładzie. Aby zmienić wartość Boolean w różnych platformach musimy użyć :
    • na IPhonie UISwitch
    • na Androidzie Switch
    • na Windows Phonie ToggleSwitchButton

    A tak użyjemy tylko jednej kontrolki, która będzie wyglądać różnie na każdej z platform :
    #1_3_wyglad3Aplikacji

  4. Różne języki programowania – w Xamarinie  programujemy w C#

Natywność Xamarina

Natywny – oznacza nic innego jak naturalny dla danego środowiska. Aby pisać na różnych platformach trzeba znać iPhone API, Android API,  WinPhone API. Xamarin.Forms – główna biblioteka Xamarina mapuje nam poszczególne elementy aplikacji na ich natywne, naturalne API.

#1_2_schematXamarinForms

Reasumując

W najbliższym czasie będę wypuszczał kolejne posty związane z nauką tak wszechstronnej technologii. Poradnik przeznaczony jest dla osób które choć trochę umieją programować w C# i mają wewnętrzną siłę by przebrnąć do jego końca. Na następnej lekcji napiszemy naszą pierwszą apkę. Do zobaczenia !

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s