Xamarin tutorial #2 HelloWord.

Witam!

Z lekkim poślizgiem, ale tak jak obiecałem zaczynamy kurs Xamarina (słowo sesja dużo tłumaczy). Bez owijania w bawełnę 🙂

Tak jak już wcześniej wspominałem w tym poradniku będę korzystał z Visual Studio (VS). Pierwsze co musimy zrobić to pobrać instalkę Xamarina (bezpośredni link).

Po zainstalowaniu wszystkich elementów uruchamiamy nasze środowisko. Następnie przechodzimy do Tools >> Xamarin Account i logujemy się na nasze konto Xamarina gdzie mamy wykupioną licencję.Xamarin_Account

Jeśli jesteś studentem możesz otrzymać taką licencję za darmo, więcej informacji TUTAJ. Dodatkowo Visual Studio Community Edition pozwala na darmowe korzystanie z technologii Xamarina.

 

Następnym ważnym krokiem jest skonfigurowanie emulatora. Możemy wybrać 2 :

  1. Android SDK Emulator
  2. Visual Studio Android Emulator

Ja polecam Android SDK Emulator ze względu na możliwość korzystania z wielu urządzeń.

Aby przyśpieszyć ten proces należy pobrać Intel Haxm Drivers, aby tego dokonać przechodzimy do Tools >> Android >> Android SDK Manager. Wybieramy tam 2 opcje:

IntelAtomSystemImage

Po czym wciskamy Install x packages … przycisk, akceptujemy postanowienia licencyjne i instalujemy. Podczas instalacji paczek polecam wyłączyć VS ze względu na możliwość wystąpienia konfliktów.

Następnie przechodzimy na stronę Intela w celu pobrania HAXM’a. Gdy już to zrobimy wypakowujemy oprogramowanie i je instalujemy.

Po wszystkim uruchamiamy VS i przechodzimy do Tools >> Android >> Android Emulator Manager, klikamy Create i definiujemy nowe urządzenie. Najważniejsze jest aby wybrać w CPU/ABI –  Intel Atom. Resztę parametrów wypełniamy wedle uznania. U mnie wygląda to tak : DefinitionOfDevice

Po dodaniu naszego urządzenia powinno ono pojawić się na liście :Nexus_LowCosts.png

Wybieramy je i wciskamy Start… pomimo tego, że zoptymalizowaliśmy czas rozruchu tego wirtualizatora proces ten jest powolny – na szczęście nie aż tak bardzo 🙂

W międzyczasie tworzymy nowy projekt, klikamy:

File >> New >> Project …

Wybieramy ze wzorców Android i BlankApp . Zmieniamy nazwę projektu i solucji  na HelloWorld, wybieramy ścieżkę projektu po czym zatwierdzamy wszystko przyciskiem OK. Ja dodatkowo dodałem kontrole kodu po to abyście mogli pobierać go z GIT’a .

Następnie w Solution Explorerze (po prawej stronie) klikamy Resources >> Layout >> Main.axml. Wtedy naszym oczom ukarze się wygląd telefonu z przykładowo wgranym programem HelloWord. Po chwili oczekiwania, gdy nasz Nexus 4 zostanie już uruchomiony da się zauważyć, przy zielonej strzałce na górze, nazwę wirtualnej maszyny. Oznacza to, że poprawnie ją skonfigurowaliśmy!

AxmlINexus4

Teraz możemy wgrać nasz program na (w moim przypadku)  Nexusa 4 poprzez wciśnięcie zielonej strzałki. Po chwili naszym oczom ukarze się Android z wgranym programem 🙂
HelloWorldNaNexusie

Wszystko działa ! Tylko pamiętajcie, aby starać się jak najrzadziej wyłączać  wirtualizator ze względu na jego długi czas uruchomienia.

Fajnie by było zobaczyć efekty naszej pracy na prawdziwym urządzeniu. Aby to zrobić potrzebujemy zdebagować nasz program w trybie Release. Zmieniamy to w tym miejscu:

Release

Następnie wciskamy zieloną strzałkę. Sama aplikacja na moim Nexusie 4 nie uruchomiła się, ale za to w lokalizacji naszej aplikacji powstał folder Release. A dokładnie :

ścieżka_do_apki\HelloWorld\HelloWorld\bin\Release

W tym folderze mamy plik, który wygląda tak :

HelloWorlds.HelloWorlds-Signed.apk

Plik ten przerzucamy na nasze urządzenie z Androidem. Następnie w ustawieniach telefonu przechodzimy do Zabezpieczeń i zaznaczamy opcję Zezwalaj na instalowanie aplikacji z nieznanych źródeł. Teraz wystarczy już tylko znaleźć naszą aplikację i ją zainstalować. U mnie wszystko działa, a o to dowód :

Screenshot

Podsumowując.

W dzisiejszej lekcji głównym naszym zadaniem było odpowiednie skonfigurowanie środowiska do testowania możliwości Xamarina. Zaprezentowałem możliwość Deployowania na wirtualizatory oraz przetestowania aplikacji na żywym urządzeniu.

Dziękuję, pozdrawiam 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s